Конгрес мусульман України

«Тримайтеся разом біля Аллага і не розділяйтеся!» (Коран, 3:103)

Додати новий коментар

31.12.2020 / 88

У лютому 2021 року виповниться 24 роки, як офіційно зареєстровано незалежну Федерацію громадських організацій «Альраід», нині — Громадська спілка «Всеукраїнська асоціація «Альраід». Відтоді об’єднання громадських організацій мусульман працює не тільки для розв’язання питань, що виникають у послідовників Ісламу в духовному та світському житті, а й на користь усіх громадян України, ініціюючи та реалізуючи багато проєктів і програм у культурно-просвітницькій, освітній сферах, доброчинності. 

Останні чотири роки асоціацію очолює Сейран Арифов. Це інтерв'ю — певний підсумок та огляд діяльности «Альраіда» за цей період. 

Кор.: Вас обрано головою асоціації в непрості для країни часи: агресія з боку Росії, окупація частини українських територій, де історично проживає найбільше мусульман — Криму та Донбасу… Що змінилося в роботі «Альраіда» за цих умов?

Сейран Арифов: Мусульмани — невіддільна частина української політичної нації. Вони не стоять осторонь проблем нашої країни й намагаються протистояти загрозам незалежності й територіальній цілісності. Послідовники Ісламу — одні з найактивніших захисників української державности. Згадаймо активний опір окупації Криму якраз з боку мусульман, за що з перших днів і донині загарбники чинять шалений тиск саме на них: обшуки, арешти, сфабриковані справи й вироки кримським татарам, які міжнародна спільнота вважає за переслідування за політичними мотивами, викрадення та вбивства. В окупованому Криму через це сьогодні лишилися сиротами багато дітей — і ми намагаємося долучатися до акцій та заходів, мета яких — підтримка цих родин. Допомагаємо ми й тим, хто мусив через репресії та реальний ризик для життя й здоров’я виїхати з півострова чи з Донбасу: підтримка внутрішньо переміщених осіб — один із напрямків сьогоднішньої діяльности «Альраіда».

Кор.: Пане Сейране, діяльність асоціації «Альраід» має на меті роботу тільки в середовищі послідовників Ісламу?

Сейран Арифов: Соціальні проєкти, культурні та наукові заходи, добродійність «Альраіда» об’єднують мусульман і немусульман. У цій діяльності нас надихає сунна Пророка (мир йому і благословення), якої не можна додержувати лише на словах, бо «найкращий поміж мусульман — найкорисніший для суспільства, [де він живе]». Тому наша головна мета — це підтримка незалежности України, її розвитку та стабільности. Це запорука в тому числі безперешкодного й вільного права людей визнавати те чи інше віровчення, задовольняти свої духовні потреби.

Кор.: Тобто «Альраід» прагне об’єднати українських мусульман і водночас підтримує всіх співгромадян, які цього потребують, без огляду на їхню віру чи національність?

Сейран Арифов: Так, без сумніву. Ба більше: те, що мусульмани України рішуче підтримують суверенітет України, її незалежність, територіальну цілісність, визнають усі права та обов’язки, що їх передбачає українське громадянство, та, не вважаючи на різну національність, розглядають себе як повноцінних учасників суспільного життя України, зокрема беруть участь у політичному житті, закріплено в Хартії мусульман України. Ініціаторами її підписання була наша асоціація, а також ДУМУ «Умма». Пізніше до нас приєдналися інші мусульманські громади й організації. 

Цей документ містить лаконічний і разом з тим змістовний опис принципів і розуміння Ісламу мусульманами України. Також хартія чітко окреслює ставлення послідовників Ісламу до дотримання прав і свобод людини, незалежно від її статі, раси, національности, громадянства, релігійної приналежности. Запропоновану нами хартію підписали понад 40 ісламських релігійних і громадських організацій.

Кор.: Проте відомо, що Духовне управління мусульман України на чолі з Ахмедом Тамімом не долучилося до хартії…

Сейран Арифов: Приєднання до хартії — справа добровільна, ніхто нікого не примушує. Людина бере на себе відповідальність не лише перед своїми одновірцями, перед громадою, а й перед Всевишнім Аллагом! Щодо ДУМУ, то якщо мусульмани цього управління хочуть долучитися до організацій-підписантів хартії, розділяючи декларовані в ній цінності та принципи — документ відкритий для підписання.

Кор.: У Хартії мусульман України зазначено, що мусульмани засуджують використання негативних понять «екстремізм», «ваггабізм» чи «ісламізм». Проте вже згаданий очільник ДУМУ 2019 року в одному з інтерв’ю назвав Україну «базою для різного роду екстремістів» і «транзитним коридором для екстремістських угруповань ісламістського толку», що викликало обурення українських мусульман. Були колись з його боку й прямі звинувачення на адресу «Альраіда» — і суд зобов’язав його спростувати наклеп. Чи могли ці факти бути одними з причин, що призвели до обшуку в Ісламському культурному центрі Києва?

Сейран Арифов: По-перше, ми завжди підкреслюємо, що наше розуміння Ісламу полягає в додержанні принципу аль-васатия — це означає помірність, збалансовану середину, відмову від крайнощів і радикалізму. Адже будь-яка крайність, надмірність і радикалізм — у широкому розумінні цих слів — невідповідні образу мусульманина як на особистісному, так і на громадському рівні. Саме помірність, основоположний принцип Ісламу та його невіднятна частина, є основа миру та добросусідства в суспільстві. 

По-друге, звинувачення в «крайностях» на адресу нашої асоціації можуть лунати тільки з вуст тих, кому не до вподоби проукраїнська позиція «Альраіда». Скомпрометувати нас намагаються ті, хто боїться втратити прихожан через власну не дуже патріотичну позицію. 

По-третє, навіть якщо наклепницькі заяви й провокують обшуки силовиками приміщень мечеті чи перевірки документів у вірних, що прямують до мечеті [на молитву], це нічого не дає Службі безпеки — і не може дати! — але неодмінно викликає обурення вірних. Це вигідно тільки ворогам нашої держави, що зацікавлені в розхитуванні ситуації, підігріванні напруги та в появі недовіри, в тому числі до державних інституцій. На жаль, наклепи на адресу «Альраіда» з боку певних осіб, необґрунтовані заяви та викликані ними обшуки завдають ще й неабиякої шкоди іміджу України на міжнародній арені. Не кажучи про передбачувану реакцію в ісламському світі, де такі невиважені кроки силовиків можуть сприймати як упереджене дискримінаційне ставлення представників держави до послідовників Ісламу — це відгонить ісламофобією та несе ризик погіршення міждержавних відносин. Тобто безпідставні обшуки в ісламських культурних центрах — їх уже було чотири в різних містах України, — облави на вірних дискредитують нашу країну в очах міжнародної спільноти, дають привід не сприймати її як демократичну державу, де поважають права людини.

Ми на собі відчули наслідки брудних методів конкуренції з боку одного з духовних управлінь: наклепів і влаштованих після них обшуків СБУ. Частина наших одновірців за кордоном, добродійні мусульманські організації, що всі ці роки допомагали нам у реалізації програм допомоги нужденним — самих пожертв українських мусульман [на все] не вистачає — на якийсь час припинили фінансову допомогу, прочитавши у ЗМІ заяви силовиків про нібито вилучення в нас якоїсь «екстремістської» літератури. І тоді ми мусили припинити кампанію з допомоги тисячам сиріт…

Зауважу, поки одна державна структура за заявою проросійських сил влаштовує обшуки та попри презумпцію невинуватости оголошує про якісь начебто порушення з нашого боку, майже одночасно з цим інша структура, Державна міграційна служба України, надсилає на нашу адресу листи подяки за добродійну допомогу, яку мусульмани «Альраіда» надають пунктам тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства…

Кор.: Щодо ярликів, які навішують з подачі недоброзичливців на мусульман: багато з термінів при цьому вживають некоректно, неправильно, а іноді взагалі перекручують і спотворюють. Як це сталося, наприклад, зі словом джигад, що чомусь закріпилося у сприйнятті немусульман як щось пов’язане з тероризмом або в ліпшому випадку зі «священною війною» — останнє поняття просто відсутнє в Ісламі…

Сейран Арифов: На жаль, не тільки у сприйнятті немусульман. Із сумом доводиться констатувати, що невігластво та неосвіченість — досить поширені явища, й деякі самозвані «шейхи», не маючи відповідної богословської освіти, дозволяють собі на власний розсуд трактувати Коран і закріплюють хибні уявлення у свідомості мусульман, особливо новонавернених. Цього року в нашому видавництві «Ансар Фаундейшн» вийшла моя книга, присвячена докладному та всебічному аналізу поняття джигад у справжньому контексті віровчення. Бо про джигад згадують часто, до речі й не до речі, і, здається, вже до невпізнання перекрутили в суспільному сприйнятті сутність цього дуже важливого в Ісламі поняття. У книзі роз’яснена справжня суть джигаду — без крайнощів і стереотипів.

Кор.: Відомо, що «Альраід» ніколи не припиняв боротися зі стереотипами та хибними уявленнями про Іслам і мусульман.

Сейран Арифов: Скажімо так, ми долаємо ці стереотипи. Саме слово «боротьба» в цьому контексті налаштовує на несприйняття та ворожнечу, і з таких позицій упередженій людині свою точку зору не донести. Якщо ви «боротиметеся» з тим, хто в полоні омани, він вас не почує, він буде закритий до діалогу. А ось переконати людину можна — та лише тоді, коли вона бачить, що ви доброзичливо, з розумінням ставитеся до неї та до її думки, готові вислухати її доводи, аргументи, готові до діалогу. І тому ми запрошуємо всіх охочих на наші культурно-просвітницькі заходи, влаштовуємо лекції та круглі столи, проводимо «Східні фестивалі», знайомлячи гостей з історією та культурою народів, що визнають Іслам, проводимо «Дні хіджабу», розвінчуючи міфи про гноблену, безправну мусульманську жінку. До речі, ці заходи привертають увагу не тільки багатьох відвідувачок, а й відвідувачів: як з’ясувалося, така, на перший погляд, суто жіноча тема, як хіджаб і право жінки носити хустку, цікавить наших співгромадян і є для них своєрідним маркером ставлення до жінки в Ісламі. З руйнування стереотипу про те, що «жінку змушують покриватися», починаються зрушення на краще у сприйнятті релігії загалом.

Українські мусульмани — спільнота поліетнічна. Вона складається з представників різних народів, яких об’єднує релігія, але це не забирає в мусульманина здатности національної самоідентифікації, не позбавляє ідентичности. Етнічний українець-мусульманин не перестає бути українцем, як і кримський татарин не перестає бути носієм культури киримли тощо. Доводять це дні національних культур — та ті самі дні вишиванки, що проводить «Альраід».

До ісламських культурних центрів Асоціації «Альраід» у різних містах України часто приходять студенти світських і духовних вищих навчальних закладів. Просто на ознайомчі екскурсії, на заняття з релігієзнавства — це теж сприяє подоланню певних стереотипів. І представників «Альраіда» запрошують до вишів і різних закладів — музеїв, культурних центрів, бібліотек — прочитати лекцію чи провести бесіду. Активісти асоціації організують акції «Запитай у мусульманина», виходячи на вулиці міст із відповідними банерами та пропонуючи перехожим поставити будь-яке питання про життя, традиції та звичаї мусульман, про їхню віру.

Кор.: До речі, щодо хусток… «Альраід» обстоював право мусульманок фотографуватися на паспорт у хустці.

Сейран Арифов: Так, це була проблема. Хоча для України не є й не було характерне якесь упереджене ставлення до жінки, що через свої релігійні переконання покриває голову. Ну, хіба десь на побутовому рівні. Але право фотографуватися в хустці на документи, що посвідчують особу, довелося справді виборювати. Тут ми передусім співпрацювали з іншими громадськими організаціями. Локомотивом цього процесу була Ліга мусульманок України, їм активно допомогало ДУМУ «Умма», але й ми долучилися до процесу, це правда.

Кор.: «Альраід» також зробив чималий внесок в економіку країни, адже завдяки центру халяль-сертифікації, створеному саме при асоціації — і це був перший центр в Україні! — ринок країн мусульманського світу відкрився для українських виробників.

Сейран Арифов: Наш центр сертифікації халялю перший в Україні почав перевіряти виробників, сировину, технологію виробництва харчових продуктів на відповідність нормам халялю — це дозволило багатьом вітчизняним підприємствам постачати свою продукцію до ісламських країн. Репутація центру висока, довіра до виданих сертифікатів — безсумнівна, бо наші експерти супроводжують сертифіковані підприємства весь час, перевіряючи відповідність усіх етапів виробництва й технологічний процес. Дуже важливо, особливо у світлі подій останніх років, коли Україна втратила такий великий за обсягом ринок, як РФ, мати змогу експортувати продукцію до мусульманських країн. Ми пишаємося своїм внеском у розвиток зовнішньоекономічної діяльности України та формування її іміджу в ісламському світі як постачальника якісної халяльної продукції.

Кор.: Відомо, що активісти та волонтери «Альраіда» реалізують чимало добродійних проєктів: допомагають послабити гостросоціальні проблеми, збирають кошти для малозабезпечених, годують безхатченків, допомагають інтернатним закладам…

Сейран Арифов: Волонтерство — важлива частина нашої роботи. Це постійні заходи активістів різних організацій, що входять до Асоціації «Альраід». Піклування мусульман відчувають не тільки одновірці, особливо цього року, коли через протиепідемічні обмеження побільшало тих, хто потребує допомоги. Мусульмани збирали продуктові набори й розвозили їх людям, що перебували на карантині в гуртожитках чи в місцях ізоляції. У перші місяці пандемії, коли виник дефіцит медичних масок, жінки-мусульманки шили багаторазові захисні маски з натуральних матеріалів і безплатно роздавали їх на вулицях міст, клали у призначені для лікарень, притулків, хоспісів і центрів тимчасового перебування продуктові набори.

Цього року Україну спіткала ще й серія масштабних лісових пожеж — постраждалі теж не лишилися без уваги мусульман, що збирали кошти, одяг, предмети найпершої потреби, харчі, питну бутельовану воду й передавали погорільцям. Мусульмани готували гарячі обіди й годували бездомних. Знову наголошую: у всіх випадках ніхто не питав людей у скруті, якого вони роду-племені, чи вірують у Бога — допомогу надавали тим, хто її гостро потребує. 

Те саме з кампанією допомоги вимушеним переселенцям і малозабезпеченим, що цього року започаткували на Херсонщині. Вирішили подарувати незаможним і багатодітним сім’ям «не рибу, а вудку», а саме дійних кіз, що, по-перше, й молоком забезпечуватимуть, а по-друге, можуть стати початком власного бізнесу. І таку допомогу отримали не тільки родини мусульман, переселенців із Криму, а й немусульманські багатодітні родини.

Також окремо хотів би згадати нашу співпрацю з Управлінням військового капеланства мусульман України (УВКМУ) — надання підтримки воїнам-мусульманам. Ми розуміємо, що в армії важко організувати харчування, беручи до уваги всі релігійні обмеження бійців, тому активісти громадських організацій, що входять до складу «Альраіда», збирають пожертви та халяльні продукти, а потім з імамами-капеланами передають захисникам. Підтримують бійців і мусульмани в тилу: у стінах Ісламського культурного центру Києва не раз відбувалися акції донорства крови: запрошені виїзні бригади трансфузіологів приймали від донорів кров на потребу поранених українських бійців. Відвідували волонтери й шпиталі, підтримували воїнів, що перебувають на лікуванні.

А скільки дитячих будинків мають підтримку мусульман, наших активістів! Згадаймо про кілька тисяч сиріт, здебільшого з Криму, що роками отримували регулярну допомогу від «Альраіда», але цей проєкт довелося закрити через уже згадані нами методи «брудної конкуренції», коли навіть добрі справи асоціації пояснювали недобрими мотивами, й це викликало нездоровий інтерес силових структур.

Тільки цього року за умов пандемії, коли багато людей відчули погіршення матеріального становища, «Альраід» надав допомогу понад 10 тисячам осіб — переважно в Херсонській області, де живе багато переселенців із Криму. Це продукти, побутова техніка, худоба для приватних господарств переселенців і нужденних — не тільки мусульман! Кілька сімей, що жили в непридатних для існування будівлях, завдяки «Альраіду» переїхали у власні оселі. А днями, завдяки співпраці «Альраіда» та ДУМУ «Умма» з німецькою добродійною організацією MuslimeHelfen, нужденним сім’ям роздали 80 тонн вугілля.

Кор.: Але чого так швидко забулися добрі справи «Альраіда», вчинені за роки його існування? Невже десяток шкіл у Криму, збудованих і відремонтованих ще перед окупацією півострова, або програма забезпечення худобою сімей репатріантів, що верталися до Криму, так легко перекреслив чийсь донос?! 

Сейран Арифов: Ви згадали про участь «Альраіда» в ремонті та переоблаштуванні шкіл у Криму. Так, це був потужний проєкт, що ми реалізували за підтримки Міжнародного банку розвитку. Тоді ми спромоглися подарувати кримцям 13 національних шкіл! Проєкт міг би існувати й далі, реалізуватися в інших регіонах України, але внаслідок тої самої «брудної конкуренції», в яку недоброзичливцям удалося затягнути декого з посадових осіб, цей проєкт довелося припинити.

Кор.: Тішить, що брудні інсинуації не вибивають «Альраід» з рівноваги, і караван його добрих справ іде далі. Я знаю, що послідовники Ісламу взагалі та й мусульмани «Альраіда» мають особливе ставлення до навколишнього середовища.

Сейран Арифов: Ви про екологічні акції? Я про них не згадав, бо це так природно, як умиватися зранку! Так, наші активісти беруть у них участь, а часто й самі ініціюють заходи з прибирання міських парків і скверів, озеленення міст і селищ. Тільки цього року ми долучилися до акції «Мільйон дерев», і в кожному місті, де є організації «Альраіда», стало на сотні й тисячі дерев більше. Саджати дерева мусульмани виходять цілими родинами, разом з найменшими дітьми… Це природно для мусульман, адже стан нашого довкілля — це аманат, що дав нам на зберігання Всевишній, і кожного спитають за нього в День Суду.

Кор.: Ми сьогодні згадали, що багато проблем і не тільки в мусульманській громаді виникає через невігластво, через дуже низький рівень обізнаности, зокрема в релігійній сфері. Як «Альраід» розв’язує цю проблему?

Сейран Арифов: Усі роки нашого існування саме освітня робота, культурно-просвітницький напрямок були в центрі уваги. «Альраід» за підтримки та сприяння Міністерства освіти і науки, Міністерства культури проводить багато заходів. Наших представників запрошують на конференції та симпозіуми дуже високого рівня — міжнародні та всеукраїнські, міждисциплінарні. Ми виступаємо в університетах, світських і духовних. Зокрема, налагоджено плідну співпрацю з Українським католицьким університетом, духовними семінаріями: Київською православною богословською академією, Київською Трьохсвятительською духовною семінарією УГКЦ тощо. Стало доброю традицією, що викладачі гуманітарних вишів приводять своїх студентів до наших ісламських культурних центрів і читають їм тут лекції з ісламознавства, історії релігій, культурології, філософії.

«Альраід» організовує навчальні програми, освітні семінари, круглі столи, лекції широкої тематики, тренінги, зокрема психологічні, з особистісного зростання. І це все було, є й буде — хоч би які виклики перед нами не виникали. Особливо це стосується занять з вивчення Корану, уроків його читання за правилами таджвіду, лекцій з історії релігії, вивчення біографії Пророка (мир йому і благословення) та сподвижників.

Цього року більшість заходів переведено в онлайн-формат з можливістю спілкування учасників у режимі реального часу. І тільки один щорічний захід у період пом’якшення карантинних обмежень ми провели в реальному просторі — це Всеукраїнський конкурс читців Корану. З усіма пересторогами, дотриманням дистанції, за наявности масок, з обробкою рук антисептичними засобами — але ми провели це змагання знавців Святого Письма. І треба сказати, цей конкурс зібрав рекордне число учасників з усієї України.

Отже, завершуючи нашу розмову, скажу, что: 2020 рік був непростий для всієї України, але попри всі складнощі та перепони Громадська спілка «Всеукраїнська асоціація «Альраід» докладала зусиль не тільки для задоволення освітніх, культурних і духовних потреб мусульман, а й для розвитку та зміцнення країни, що для нас усіх є батьківщиною. Ми продовжуємо свій рух і свою діяльність у напрямку консолідації суспільства навколо захисту України, обстоювання її демократичних надбань, захисту прав і свобод її громадян.

    

Слідкуйте за нашими заходами, новинами, обговорюйте в соціальних мережах

Партнерські та дружні ресурси