Ви є тут
Додати новий коментар
Арабську, гінді, перську, турецьку та кримськотатарську мови нині вивчають в Інституті філології Шевченкового університету. Філологи студіюють не лише мови, але й знайомляться з філософськими течіями, релігіями, культурою тих народів, чиї мови вивчають. Зважаючи на це, кафедра Близького Сходу Інституту філології організувала зустріч для студентів із головою відділу з ознайомлення ісламською культурою ВАГО «Альраід» Таріком Сарханом та керівником відділу Асоціації зі зв’язків з громадськістю Олегом Гузиком, а також з релігієзнавцем, муфтієм Духовного управління мусульман України "Умма", представником Ради духовних управлінь і центрів мусульман України Саїдом Ісмаїловим. Темою обговорення стала релігія, зокрема іслам.
«Іслам нині популярна тема. Крос-культурні зустрічі християн та мусульман мають відбуватися, адже це розвиває нас, об’єднує та демонструє, що ми європейці, які поважають віросповідання один одного та розуміють, що ми єдинодумці, які віримо в єдиного Бога», – зауважила завідувач кафедри Близького Сходу Інституту к.філол.н. Тетяна Маленька.
Ісламу в Україні сотні років, він має тут свою довгу й складну історію. Поява прибічників ісламу на українських землях – це історичний процес. Наявність мусульман у сучасній Україні зумовлена, насамперед, етнічним складом її населення, до якого належать представники 26 тюркських народів, котрі здебільшого сповідують іслам. Ця релігія у межах сучасної України відіграла значну етноформуючу роль у житті одного з двох автохтонних народів України – кримських татар. Іслам в Україні не має якоїсь особливої специфіки, він не привів тут до появи нових течій, напрямів, груп тощо. Нині поширення цієї релігії активно вивчають науковці – релігієзнавці, культурологи.
Як зазначив на зустрічі Саїд Ісмаїлов, дослідження ісламу в Україні знаходиться на початковому етапі. Досі немає шкіл, напрацювань. Після депортації кримських татар у 1944 році офіційно вважалося, що мусульман немає на теренах України. Але це було не так. Мусульмани приїжджали на роботу в Київ, Харків, Луганськ, міста Донбасу. У той час існувало підпільне ісламське життя на сході нашої країни. Азіатці їхали та їдуть на Україну, адже для них це – Європа. Нині спостерігаємо просування ісламу на західну Україну. Це повільна тенденція, яка активізувалася через війну на Донбасі та анексію Криму. Варто зауважити, що релігійні процеси в Україні відбуваються повільно, але вони активніші, ніж в Росії, де жорстока диктатура. В Україні до мусульман ставляться м’яко, толерантно, що ще раз підтверджує європейськість та високі моральні цінності нації.
Про ісламські свята та їх відзначення розповів студентам Тарік Сархан. Пан Тарік вже 20 років живе в Україні, тому про особливості міжрелігійних взаємин знає насамперед з власного досвіду
«Іслам визнає індивідуалізм людини. Мусульмани відзначають свята в рамках тої країни, де знаходяться, не суперечачи проти релігії ісламу. Ми, мусульмани, можемо вітати єдинодумців – представників інших віросповідань з їхніми святами, але зважаючи на канон нашої релігії. Тобто словесне привітання «зі святом» не є порушенням, а от, коли б ми привітали християн з Паскою як «Христос Воскрес», то це б було неприйнятним з погляду ісламу», – розповів Тарік Сархан.
Студенти під час зустрічі ставили запитання запрошеним гостям, які залюбки відповідали та закликали досліджувати іслам з точки зору мови, рецепції, доцільного трактування ісламських концептів тощо.
Олександра Касьянова,
Фото – Валерій Попов, прес-центр ІФ